Usein kysyttyä FAQ

Kaikkia edellä mainttuja sanoja käytetään moottoreiden ohjelmallisesta tehonlisäyksestä. Ennen vuotta 2000 tehtiin kaikki ohjelmalliset tehonlisäykset autoihin muistipiiriä vaihtamalla, eli lastuttamalla. Sittemmin 2000-luvun alussa tuli mahdolliseksi tehdä ohjelmointi suoraan auton oman diagnostiikkaportin (OBD) kautta ja tätä työtä alettiin kutsua moottorin optimoinniksi.

Suoritamme melkein kaikkiin ajoneuvoihin vuodesta 2000 eteenpäin optimoinnit suoraan diagnostiikkaportin (OBD) kautta. Tiettyjen ajoneuvojen kohdalla joudumme irrottamaan ECU:n ja tekemään optimoinnin BOOT/BDM-ohjelmointilaitteella, suoraan ECUun. Vanhempien ECU:jen kohdalla joudumme vaihtamaan muistipiirin, eli lastuttamaan. Suoritamme aina ennen ja jälkeen optimoinnin vikakoodien lukemisen ja kuittaamisen. Diagnostiikkaportin (OBD) kautta optimoidessa menee yleensä noin kaksi tuntia. Jos joudumme irrottamaan ajoneuvosta ECU:n, niin silloin kannattaa varata aikaa noin 3-4 tuntia.

Optimoinnilla parannetaan merkittävästi ajoneuvosi moottorin suorituskykyä, tehoa ja vääntöä. Vaihteiden vaihtamistarve vähenee, ohituskiihtyvyys paranee, polttoaineen kulutus pienenee ja ajamisesta tulee nautinnollisempaa.

Takuuseen liittyvät asiat kannattaa tarkistaa ajoneuvosi maahantuojalta tai ajoneuvosi myyjäliikkeeltä.

Merkkiliikkeet tai huoltokorjaamot eivät pysty havaitsemaan ohjelmaan tehtyjä muutoksia.

Optimointi ei vaikuta ajoneuvosi kestävyyteen. Asennamme ammattitaidolla optimointiohjelman, joka on kokeneiden ammattilaisten tekemä ja rakennettu juuri ajoneuvoonne sopivaksi.

Tehtiin optimointi millä toimintatavalla hyvänsä, niin se ei aiheuta näkyviä muutoksia ajoneuvoosi.

Optimointi ei vaikuta katsastuksessa mitattaviin pakokaasupäästöihin. Ajoneuvokohtaisen muutoskatsastuksen tarpeellisuuden voi halutessaan itse selvittää katsastusviranomaisilta.

Kyllä onnistuu. Palautustyöstä veloitamme maksun toimintatavan mukaan.