Moni alan yritys käyttää dynoa vain ns. mainoskäyttöön, jolla saadaan asiakkaalle tulostettua paperi siitä mitä autossa on tehoa ja vääntöä. Meille dyno on paljon enemmän! Se on meille korvaamaton tuotekehitykseen käytettävä työkalu, jota ilman ohjelmiston täydellisen lopputuloksen saavuttaminen on mahdotonta. Koska haluamme moottorin hyötysuhteen parantuvan koko kierrosalueelta on tärkeää nähdä reaaliaikaista mittausdataa ja teho/vääntö tieto eri kierrosalueilta.

Käytössämme on saksalaisvalmisteinen Maha LPS3000 4WD tehodynamometri, jolla mittatarkkuus on 2% aina +1000hp asti. Koska osa korkeaviritteisistä autoista tuottaa maksimitehon korkealla kuormituksella/nopeudella on myös tehonmittaus tilamme rakennettu mm. ilmanvaihdon puolesta siten, ettei näiden mittaaminen ole ongelma. Tilamme ilmanvaihto koostuu puhaltimista, joiden yhteenlaskettu teho on 63kW = 86Hp ja nämä yhdessä pystyvät tuottamaan 90.000m3/h ilmamäärän @ 160km/h nopeudella!

Maha LPS3000 4WD tehodynamometri
Saksalainen Maha LPS3000 tehodynamometri on varustettu sähköisillä TELMA- pyörrevirtajarruilla. Testerin pyörivien osien massa on erittäin pieni, jolloin niiden vaikutus mittaustuloksiin on saatu minimoitua (vrt. painava massatela). TELMA- pyörrevirtajarru mahdollistaa jatkuvan kuormituksen ilman jarrutehon häviämistä. Mahan erikoisuus on voimanlinjan vaatiman tehon mittaus. Erillisellä vapaamittauksella (kytkin pohjassa tai vaihde N- asennossa), testeri mittaa ajoneuvon pyörivien massojen vaatiman tehon. Mittaamalla pyörätehon telan pinnasta ja vähentämällä siitä mitatut pyörivät auton massat, pystyy testeri määrittämään todellisen moottoritehon. Lisäksi testeri mittaa ilmanpaineen, lämpötilan ja kosteuden. Näillä tiedoilla voidaan määrittää standardin mukainen moottoriteho (DIN, EEC, ISO, JIS tai SAE).

Speksit:

  • Mittaustarkkuus +/- 2%
  • Tehonmittauskapasiteetti 2WD/4WD +1000Hp
  • Jarrutusteho 660kW / Jäähdytettynä +800kW
  • Maksimitestaus nopeus 260km/h
  • Ajoneuvojen max leveys 235cm / renkaista 210cm, akseliväli 210-340cm
  • Laaja tiedon keruu mahdollista mm. imu/pakolämpö, seos, ahtopaine… Laajempi mittausmahdollisuus uusien autojen kohdalla OBD:n kautta.

Dynotilan Speksit:

  • Tilavuus 45m2
  • Tuloilmapuhaltimet +160km/h / 90.000m3/h
  • Pakokaasun /ilmanpoistopuhaltimet 90.000m3/h
  • Puhaltimien yhteen laskettu teho 63kW = 86Hp!

Dynoon tulijoille muistilistaa:

  • Renkaiden tulee olla ehjät ja pintaa oltava riittävästi jäljellä. Mittaus ainoastaan kesärenkailla. Tarvittaessa vaihdamme renkaat ennen mittausta. Emme suorita mittauksia minkäänlaisilla talvirenkailla. Ei edes kitkarenkailla! Sama koskee myös kilparenkaita semi-slicksejä tai slicksejä. Muista tuoda lukkopulttien avaimet mukana!
  • Rengaspaineet oltava kunnossa. Tarkistus onnistuu meillä ennen mittausta.
  • Pyörän kulmat oltava kunnossa.
  • Auton tulee olla teknisesti 100% kunnossa. Minkäänlaisia nestevuotoja ei saa olla! Huollot suoritettu ajallaan valmistajan ohjeistuksen mukaisesti. Jakopää oltava asian mukaisessa kunnossa tai huollettu. Öljyn sekä muiden nesteiden määrä oltava riittävä/kunnossa. Ilmansuodatin oltava kunnossa tai vaihdettu uuteen.
  • Tankki mieluiten täysi mutta väh. ½. Jos kyse on bensiinimoottorista niin tankissa 98E tai vastaavaa korkeaoktaanista polttoainetta.
  • Hinaus- ja vetolenkit mukana.